Friday 13 April 2012

Menjaga Pandangan - غض البصر -

قُل لِّلْمُؤْمُنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَالِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ

Maksudnya : Katakanlah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. yang demikian itu lebih suci bagi mereka; Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa yang mereka kerjakan. (Surah al-Nur : Ayat 30)

** Menurut Tafsir at-Tabari :

يَغُضُّوْا مِنْ أَبْصارِهِمْ adalah bermaksud “Menundukkan pandangan dari sesuatu yang tidak dibolehkan bagi mereka untuk melihat.”

وَ يَحْفَظُوْا فُرُوجَهُمْ adalah bermaksud “ Menutupi dan menjaga kemaluannya dengan pakaian, agar tidak dilihat orang lain.”

وَ قُل لِّلمُؤْمَنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلاَ يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا

Maksudnya : Dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya. (Surah al-Nur : Ayat 31)

إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤَادَ كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً

Maksudnya : Dan janganlah Engkau mengikut apa yang Engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya. (Surah al-Isra’ : Ayat 36)

Faedah-faedah daripada menjaga pandangan :

1. Mentaati perintah Allah s.w.t adalah kunci kebahagiaan di dunia dan akhirat

2. Mencegah dan menghalang diri dari perkara-perkara yang boleh membinasakan diri.

3. Dapat membersih dan mensucikan hati dari sifat-sifat mazmumah (tercela).

4. Membuka pintu keilmuan, Iman, serta mengenal Allah s.w.t (Ma’rifatullah) di dalam diri.

5. Dapat emnguat dan mencekalkan hati.

6. Dapat mensucikan hati dari nafsu syahwat.

7. Dapat mengisi hati dengan bertafakkur dan sentiasa mengingati Allah s.w.t.

8. Dapat menguat dan mencergaskan akal fikiran.

Rujukan :

- Syeikh Abdullah bin Jarullah bin Ibrahim Al-Jarullah. Mas’uliyah al-Mar’ah al-Muslimah. Arab Saudi. 1407H.

No comments:

Post a Comment