Saturday 21 April 2012

SAKIT TAK HALANG HAFAL 30 JUZUK


alt

Masalah kesihatan yang dialaminya tidak langsung mematahkan semangat beliau untuk terus menjadikan amalan menghafal al-quran sebagai rutin harian beliau.

Pada  29 Mac yang lalu, Unit Pembangunan Akademik ( IPT )Baitulmal  dengan diketua oleh Penolong Pengurus Ustaz Ahmad Fadli bin Adam telah turun padang bagi mengadakan sesi Perujian Tasmi' di bawah Skim Galakan Hafaz Al-Quran Baitulmal bersama-sama  Ustaz Ehsan bin Mohd Hosni Al-Hafiz, seorang juri tasmi’ yang dilantik. Ianya bertujuan untuk memenuhi permintaan pemohon Skim Galakan ini iaitu Cik Siti Nadhira Binti Mohd Shafie agar diadakan sesi tersebut di rumahnya yang  terletak di Kampung Pandan, Kuala Lumpur.

Apa yang lebih membanggakan ialah ini bukanlah kali pertama beliau menerima Bantuan Hazafan Al-Quran ini. Walaupun pergerakannya terbatas, tetapi semangat juangnya tidak pernah luntur. Sebelum ini beliau sihat seperti remaja lain, tetapi sejenis penyakit enzema yang dihadapinya menyebabkan beliau sukar untuk bergerak seperti biasa.

Skim Galakan Hafazan Al-Quran adalah merupakan satu insentif dibawah Skim Bantuan yang ditawarkan oleh Baitulmal MAIWP. Insentif ini  diberikan kepada para penghuffaz yang berjaya menghafal surah-surah di dalam Al-Quran berdasarkan bilangan juzu’ yang ditetapkan.

Bantuan diberikan mengikut jumlah juzu’ yang berjaya dihafal seperti berikut:
5 juzu’  (Juzu’ 1 hingga Juzu’ 5)       : RM1,000
10 juzu’ (Juzu’ 1 hingga Juzu’ 10)    : RM2,000
20 juzu’ (Juzu’ 1hingga Juzu’ 20)     : RM4,000
30 juzu’ (Juzu’ 1hingga Juzu’ 30)     : RM6,000

Bantuan yang diberikan bertujuan untuk terus menggalakkan budaya  amalan menghafal  al-quran kepada masyarakat Islam Malaysia terutamanya di kalangan anak-anak muda . Ianya juga merupakan usaha berterusan MAIWP dalam melahirkan generasi pelapis pemimpin yang celik al-quran.

** Sumber :  http://www.maiwp.gov.my

No comments:

Post a Comment