Thursday 26 January 2012

SEMPENA MAULIDURRASUL : KELAHIRAN YANG MEMBAWA RAHMAT

Kelahiran Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam

Baginda sallahu ‘alaihi wasallam dilahirkan di Makkah pada hari Isnin, 12 Rabiul Awwal Tahun Gajah, bersamaan 20 April, tahun 570 Masihi.

Diriwayatkan oleh Imam Ahmad r.a, daripada Ibnu Abbas r.a berkata; Sesungguhnya Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam dilahirkan pada hari Isnin, keluar berhijrah dari Makkah ke Madinah pada hari isnin, tiba di Madinah pada hari isnin, dan Baginda sallahu ‘alaihi wasallam wafat pada hari Isnin. Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam juga mengangkat Hajarul Aswad ketika Ka’bah dibangunkan oleh kaum Quraisy pada hari Isnin juga.

Disini tempat kelahiran Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam (kini didirikan perpustakaan)

Hikmah Nabi sallahu ‘alaihi wasallam Dilahirkan Pada Bulan Rabiul Awwal

Ibnu al-Haj berkata; Apakah hikmah Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam dilahirkan pada bulan Rabiul Awwal dan pada hari Isnin? Mengapakah Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam tidak dilahirkan pada bulan Ramadhan iaitu pada masa al-Qur’an diturunkan dan terdapatnya malam Lailatul Qadar atau pada malam Nisfu Sya’ban atau hari Juma’at? Jawapannya adalah :

Di dalam sebuah hadith menceritakan, Allah s.w.t telah menjadikan pokok-pokok kayu pada hari Isnin. Maka kelahiran Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam pada bulan Rabiul Awwal adalah seperti tumbuhnya pokok-pokok tersebut yang memberikan makanan yang dapat dimakan sepanjang tahun dan untuk kesenangan hidup.

Rabi’ bermaksud musim bunga dan musim bunga adalah seadil-adil dan seelok-elok musim. Begitu juga syari’at yang dibawa oleh Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam adalah seadil-adil syariat dan semudah-mudahnya.

No comments:

Post a Comment